روان درمانی

روان در مانی میتواند بصورت اختصاصی یا گروهی باشد و تمرکز بر تغییر الگوهای ذهنی فرد بر اساس روشهای روان درمانی میباشد .

انواع مختلفی از روشهای روان درمانی وجود دارند که درمانگر به تشخیص و تخصص خود می تواند از یک روش و یا تلفیق چند روش برای درمان استفاده کند .

الف – روان درمانی CBT ( رفتار درمانی شناختی )

این روش درمانی نوعی انقلاب شناختی در فرد ایجاد میکند که برای اصلاح رفتار های خود در راه در مان مشکلات روان پزشکی بسیار موثر است .

روشهای اصلی شناخت انسان شامل اندیشه، تقلید و تجربه است که در رفتار درمانی شناختی بر اندیشه تمرکز میشود و روان درمانگر با آگاهی بر دیدگاه و طرز فکر بیمار، اندیشه وی را به سمت شناخت بیشتر از خود و حالت های خلقی و رفتاری اش هدایت میکند .

ب – روانکاوی و تداعی آزاد

روانکاوی نوعی روان درمانی است که روانکاو با تجزیه و تحلیل ناخود آگاه فرد، وی را به سمت شناخت بیشتر از ناخود آگاه خود هدایت میکند .

اهمیت روان کاوی بر این اصل استوار است که بیشتر پردازش های ذهن انسان در ناخودآگاه انجام میشود . لذا برای درمان هر اختلال روانی، نیاز به جستجوی ناخودآگاه وجود دارد.

تداعی آزاد نوعی روانکاوی است که فرد در آن آرادانه و در حالتی آرام، هرآنچه را در ذهنش میگذرد به درمانگر بیان میکند تا ویو با آگاهی نسبت به ذهنیت فرد ، نسبت به روان درمانی وی اقدام کند .

ج – روان درمانی اگزیستانسیال ( مجودی )

این روش، نوعی روان درمانی فلسفی است که بر نحوه تعامل ذهنی فرد با مفاهیم بدیهی هستی پایه گذاری شده است . مفاهیمی مانند : مرگ، زندگی، آزادی، ازدواج، تنهایی

به اشتراک گذارید: